När invånarna söker efter filmer är det skräckfilm och barnfilm som toppar listan. Det visar en sammanställning av Betting.se som har tittat närmare på sökdata från Google.

I genomsnitt googlas det cirka 10 000 ggr på “skräckfilm” respektive 3600 gånger på “barnfilm” varje månad.

Trots skräckfilmernas popularitet hos allmänheten, och att många recensenter hyllade 2022 som ett fantastiskt år för skräckfilmerna, blev genren återigen utan nomineringar till Oscarsgalan. Varken Sci-fi-thrillern “Nope” eller Ti West populära film “Pearl” får chansen att vinna en Oscar.

–Denna genre uppskattas verkligen av den breda publiken, men när Oscarsnomineringarna presenteras lämnas de utanför. Om det var publikens pris hade de bästa skräckfilmerna sannolikt tillhört favoriterna, säger Leopold Neurath, spelexpert på Betting.se.

Av filmerna för den yngre målgruppen är det Guillermo del Toro’s “Pinocchio” som är favoriten enligt Oscar odds i kategorin för bästa animerade film. De två som möjligtvis kan utmana, enligt experternas förhandstips, är “Marcel the shell with shoes on” och “Turning red”.

Oscarsgalan direktsänds i TV4 med start klockan 02:00 på natten till måndagen den 13 mars. Hos oss på Betting.se kan du läsa mer om vad svenska spelbolag tror om de nominerades möjligheter att vinna en Oscar.

Filmgenrerna som googlas mest i Sverige