Vi har kommit fram till del 3 i den här artikelserien om hur en oddssättare arbetar bakom kulisserna. I förra delen så kom vi bland annat in på marknadens intentioner, och vad som egentligen menas med det ska vi försöka bena ut här. Hur är det att sätta en marknad, vara först ut med sina odds?

En speciell känsla som oddssättare är precis när du satt färdigt en eller flera matcher för en liga, och oddsen blir offentliga. Känslan av att vara först ut på marknaden kan te sig på olika sätt, för det mesta vet du som oddssättare redan om vilka av dina ligor/sporter där just ditt spelbolag kommer vara först ut med oddsen på marknaden. Du kan känna dig tillfredsställd av att du förhoppningsvis gjort ett gott grundarbete. Nu ska insatserna fördelas och risken minimeras, men hur kommer marknaden att agera fram till matchstart?

Vad är marknaden?

Då marknaden är stor, som exempelvis i alla de större fotbollsligorna eller stora mästerskap, är det ganska svårt att vara den som "sätter marknaden". Utbudet från bookmakers är väldigt stort, och det är många bolag som sätter ut sina odds långt innan omgången ska spelas. Oftast kanske flera omgångar i förväg, för att sen revidera efter varje match lagen spelar. Det är troligen heller inte lönsamt att ta allt för stor ställning mot marknadens odds, dvs marknaden med många bookmakers (stora etablerade bolag, såsom mindre) har redan satt ut odds, justerat dem efter kundernas insatser eller på ny information, eller att marknaden börjat svänga åt det ena eller andra hållet. Därmed börjar oddsen sätta sig på en nivå som troligen är en korrekt värdering. I de fallen är det lätt att som oddssättare följa marknadens odds, men är det alltid rätt?

Om marknaden däremot är liten, eller obefintlig, oftast i mycket smalare sporter eller mindre ligor, kan du vinna en del på att försöka styra marknaden åt det håll du vill genom ditt oddsförslag. Men viktigt är också att du själv måste vara så påläst och kunnig på just den ligan/sporten att du vågar ta ställning mot de bookmakers som redan har satt ett odds där eller kommer erbjuda odds på den marknaden. Som spelare är det oftast här du ska sikta in dig på att hitta din edge mot bookmakern, genom att läsa på och analysera lite extra, eller via din befintliga kunskap och kontakter vara bättre än oddssättaren. Det gäller ju visserligen generellt rakt över sportsbetting, att vara bättre än oddssättaren/spelbolagen, men det finns ett antal marknader där ute som det kan vara mycket lönsamt i längden att sätta sig in i mer än vad man gjort hittills.

 

Marknadens intentioner

Vare sig man tittar på en stor oddsmarknad eller en mindre smalare oddsmarknad kommer oddsen ändras över tid och ju närmare spelstopp matchen/eventet kommer. Men bookmakers gör inte bara justeringar baserat på insatser/risk eller ny information om lag/spelare. De följer också hur marknaden utvecklas. Att sätta ett så korrekt odds som möjligt att komma ut med är därmed i min mening också väldigt mycket baserat på att kunna läsa av en redan befintlig marknad. Dvs om man ska sätta ett odds i t.ex Premier League där det redan finns ett stort antal bookmakers som har odds på matchen kan man baserat på sin egen värdering och hur oddsen har justerats så långt på den matchen komma nära sannolikheten av vad marknadens odds stänger på. Du kanske således justerar ditt oddsförslag, upp eller ner åt det håll du antar marknaden kommer hamna. Allt för att minimera risk, sälja ett lag till så lågt odds som är möjligt.

De gäller för de stora oddsmarknaderna, de stora ligorna, där ditt oddsförslag kommer ut när kanske minst hälften av samtliga bookmakers för den marknaden släppt sina odds redan.

Ser vi till en mindre smalare marknad, ex svensk ishockey division 1, där det aldrig finns odds på mer än närmaste omgång, och oddsen släpps sent, kanske t o m på matchdagen. Då kan det vara svårt att läsa marknadens intentioner, för det finns ingen, någon måste givetvis komma ut först, och det sker ca 1-2 dagar innan matchstart. Men i regel alla justeringar på en sådan marknad sker under matchdagen och det är lite svårare att förutse åt vilket håll det ska gå. Här kan man alltså inte alls använda sig av att veta hur marknaden ska agera när alla bookmakers släppt sina odds. 

Det en oddssättare kan analysera i de här lägena är vilka lag som är mer populära att betta på än motståndarna och på så sätt kan man justera ner de lagens odds redan innan oddsen släpps. Därför kan det vara lönsamt som punter att leta odds mot den stora favoriten då det i de flesta fall inneburit att favoriten tryckts ner mer än nödvändigt, det blir spelvärde på underdogen.

Asien/Pinnacle

En intressant fråga som kommit upp de senaste åren inom sportsbetting och oddsmarknadens rörelser är hur stor inverkan Asiatiska bookmakers och Pinnacle har på marknaden. Ni har säkert märkt att t.ex Pinnacle gått lägre ner i framförallt de svenska divisionerna numera, och att de tillsammans med de asiatiska bolagen börjat styra även den svenska marknaden mer och mer så till vida att det är väldigt mycket marknadssvängningar på ett event fram till matchstart.

På grund av detta är det också väldigt svårt att förutse marknadens intentioner här, för ett lags odds kan stiga högt, för att sen sjunka ner mot utgångsoddset för att åter innan matchstart stiga upp flera punkter igen. 

Kan deras oddssättare mer om de svenska inhemska ligorna än oss? Nej det tror jag inte, de sätter ut ett marknadsmässigt startodds men tar också emot betydligt lägre insatser direkt vid oddssläpp. De är dock duktiga att balansera sin bok och därför blir det många oddsjusteringar, under kort tid, och på så sätt kan det bli en snöbollseffekt att övriga bookmakers följer med, trots att de knappt fått några insatser på matchen.

Men att de kan mer än oss som följer de svenska ligorna här hemma stämmer inte, däremot är det viktigt att se den marknadens intentioner under matchdagar då de tar emot större insatser. Det går ändå att slå dem om du är tillräckligt påläst, och kan värdera matcher rätt på den svenska marknaden, det anser i alla fall jag som följt mestadels svensk idrott, fotboll och ishockey under många år.

 

Stefan/@stellanovicz