Kindred Group (tidigare Unibet Group) har skrivit ett avtal med Hockeyallsvenskan som innebär att Unibet blir ligans huvudsponsor från och med 1 juli 2019. Avtalet är värt 25 miljoner kronor över två år och är en del i Unibets långsiktiga strategi för att ge tillbaka till idrotten och föreningslivet.
För knappt ett år sedan tecknade Kindred Group ett historiskt avtal med Svensk Elitfotboll som innebär att Unibet blir huvudsponsor av Allsvenskan och Superettan från 2020. Nu fortsätter Kindred satsningen på svensk idrott och skriver ett huvudsponsoravtal mellan Hockeyallsvenskan och Unibet.
– Hockeyallsvenskan beskriver sig som ”utmanarligan – svenska folkets liga” och det är något som vi känner igen oss väldigt mycket i. Vi vet vilket genuint engagemang och slit som ligger bakom ligans framgång. Nu vill vi bidra till att höja de ekonomiska och sportsliga förutsättningarna för Hockeyallsvenskan. Unibet har i 20 års tid strävat efter att få möjlighet att bidra till utvecklingen av svensk idrott. Vi är stolta och glada över att bli Hockeyallsvenskans huvudsponsor, säger Dersim Sylwan, General Manager Sverige för Kindred Group.
Huvudsponsor till en av landets största ligor
Hockeyallsvenskan är Sveriges tredje största idrottsliga med 14 lag i 14 städer och en totalpublik på över en miljon personer. Samtliga 52 omgångar sänds i C More. Unibets huvudsponsoravtal med Hockeyallsvenskan är värt 25 miljoner kronor över två år med möjlighet till ett års förlängning. 3 miljoner kronor avsätts för stötta CSR-relaterade projekt ute bland klubbarna och riktade insatser för att motverka matchfixning och osunt spelande.
– Det känns fantastiskt att välkomna Unibet till Hockeyallsvenskan. Vi ser fram emot att tillsammans med Unibet utveckla en hållbar, öppen och inkluderande hockeyupplevelse som skapar känslor för fler. Framför allt för alla våra supportrar och vår publik som är det viktigaste för oss. Samarbetet gör oss alla starkare och kommer på kort och lång sikt göra Hockeyallsvenskan och klubbarna bättre, säger Gabriel Niklasson, kommersiell chef på Hockeyallsvenskan.
– Det är väldigt glädjande att ett företag som Unibet med sina resurser och sitt varumärke väljer att ingå partnerskap med oss. Detta gör att vi med stor tillförsikt kan planera och utveckla för framtiden, säger Stephan Guiance, VD för Hockeyallsvenskan.
Henrik Lundqvist: "Svenska folkets liga"
Även Unibet-ambassadören, NHL- och landslagsmålvakten, Henrik Lundqvist gläds åt beskedet att Hockeyallsvenskan nu får en ny huvudsponsor:
– Hockeyallsvenskan är en liga som håller mycket hög klass och betyder mycket för framför allt unga spelare. Jag fick själv möjlighet att spela i ligan under tidigt 2000-tal och minns att det spelades fartfylld och underhållande hockey. Att Unibet nu går in som huvudsponsor till svenska folkets liga visar att de menar allvar när de säger man vill vara med och bygga svensk idrott.
Avtalet med Hockeyallsvenskan är en del i Unibets långsiktiga strategi för att ge tillbaka till idrotten och föreningslivet. Det handlar både om att sponsra de stora ligorna som Allsvenskan, Superettan och Hockeyallsvenskan och om att genomföra initiativ på gräsrotsnivå, till exempel ”30/30-fonden” tillsammans med Henrik Lundqvist och ”Årets fan” tillsammans med Glenn Hysén. Ytterligare ett exempel är ”Unibet 2:an” – ett långsiktigt projekt för att sätta strålkastarljuset på svensk division 2-fotboll som Unibet lanserade redan 2003.